D.O. Oli de Mallorca
   D.O. Oli de Mallorca D.O. Oli de Mallorca     D.O. Oli de Mallorca     D.O. Oli de Mallorca
EN | FR | DE | ES | CA
7 July, 2023

El viatge dels oliers a la Toscana

viatge-formatiu-oli-de-mallorca-toscana

Joan Mayol. President DO Oli de Mallorca

Durant quatre dies, tafoners i envasadors d’oli de Mallorca i de Menorca, hem conegut de manera intensiva olivars i oliers de la Toscana, una regió que, tot i que sols produeix el 3% de l’oli italià, és la de millor anomenada d’Europa quant a qualitat i prestigi comercial. Hem pogut constatar moltes semblances entre el cas italià i el nostre: una tradició secular amb moltes sagues familiars, paisatges bellíssims però dificultosos per a la producció, que suposa uns costs fins i tot superiors als nostres, un component romàntic considerable en aquesta pràctica, una obligada connexió entre el turisme i la viabilitat econòmica i la innovació tecnològica com a factor decisiu. Un dels nostres amfitrions, prou jove, ens contava com havia començat a fer oli amb el seu padrí amb moles de pedra i premsa arcaica i avui maneja els decànters i filtres més sofisticats.

viatge-formatiu-oli-de-mallorca-toscana-3
Hem pogut conèixer explotacions familiars artesanals on l’olivicultura és sols una part de la seva activitat, empreses que produeixen quantitats molt importants amb un potencial exportador decisiu, una fàbrica de tafones innovadores i experiències molt diverses des de sistemes de poda fins a oleoturisme i desenvolupament de la cultura de l’oli. Hem pogut participar a repetits tasts d’olis, i la seva integració a la gastronomia, on destaquen que l’oli s’ha de veure com un ingredient bàsic, no un condiment complementari. Hem obert alguna possibilitat d’iniciatives conjuntes amb una de les organitzacions toscanes, la DOP Chianti Classico. Un viatge, en resum, que pot ser ben profitós.
Un element que crida l’atenció de l’olivicultura toscana és el valor que han sabut trobar en la diversitat varietal local: s’elaboren desenes d’olis monovarietals, alguns en quantitats molt petites, que aporten una diferenciació d’oferta i de mercat molt importants. Hi ha marques amb més de deu varietats d’olis! A les Balears, encara està pendent l’estudi rigorós i exhaustiu de les varietats tradicionals.
La Toscana ens ha aportat una bona quantitat d’idees i possibles iniciatives tècniques i comercials que ara han de madurar i ser seleccionades. Com deia un dels viatgers «Un home ho ha d’escoltar tot, no fer contrari de res i prendre el que trobi».
El viatge organitzat per la DO Oli de Mallorca amb el suport de la Conselleria d’Agricultura, Pesca i Alimentació mitjançant el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural, ha tingut també dos efectes complementaris positius: reforçar la nostra confiança en el que feim a les Balears, que evidentment pot millorar, però està en el camí correcte i, en molts aspectes, a un nivell homologable al dels col·legues italians; i incrementar les relacions entre els viatgers, molts dels quals no ens coneixíem abans de l’eixida: com diu la cançó «tot el camí que feim serà per anar endavant».